torsdag 28 april 2011

Upprörd - vart är vi påväg?

Jag kan blogga hur mycket jag vill om min träning och ditten och datten, men det kommer inte göra någon skillnad för någon annan än mig själv. Kan ni också känna ibland att man vill göra någon skillnad men man vet bara inte hur?

Igår kände jag inte känslan att jag vill göra skilland - jag kände mig helt och hållet maktlös!!! Jag och Daniel fastande framför TV och såg SVT´s reportagserie Världens händelser. Gårdagens ämne var Srebrenica och det folkmord som skedda där 1995. Ni som känner mig vet att en del av mina rötter kommer från balkan, samt att min make gjort FN-tjänst i Tuzla. Så självklart fastnar vi för detta program. Folkmordet kände jag natuligtvis om tidigare, men igår kom det liksom åt mig.

Ingående (med hemvidoefilm) får vi följa den väl planerade massakern på bosnienmuslinska män i staden Srebrenica. Bilder visar hur den Nederlänska bataljonen tar ett glas med Ratko Mladic, ledare för den bosnienserbiska Republika Srpska. Bilderna och berättarrösten tar oss med på en fruktansvärd resa som visar hur kvinnor och män separerar. Och då menar jag män och pojkar åt ett håll och kvinnor och flickor åt ett annat. Jag mår illa!

Den bild som jag nog aldrig kommer få bort från min näthinna är en sekvens av en pojk, kanske 11-13 år gammal, hur han lägger sig till rätt för att i nästa sekund bli sjuten i ryggen och huvudet. De avrättade människor som det var flugor.

Detta folkmord skedda under 1995 11 maj till 20 maj. Vad gjorde du då? Jag gick i andra ring på gymnasiet och längtade till sommaren. Under tiden du och jag var trygga, jagades människor ut i skogen och män och pojkar separerades från sina fruar och mammor, pappor och syskon slets från varandra. Bara för att de bodde där de bodde och hade den härkomst de hade. SJUK! Vi ska lägga ifrån oss titlar, grupptillhörigher och andra dumma saker som delar in oss i boxar. I slutändan är vi alla människor! Varför är detta så svårt att ta till sig för vissa?

Det sjuka med allt är att Ratko Mladic har inte utlämnats till domstolen i Haag. Man misstänker var han bor, men han har vissa som skyddar honom tex. vissa av de människorna som styr landet idag var själva aktiva under kriget, vilket gör att de begått brott som är straffbara, och så länge Ratko Mladic inte grips hålls dessa brott i det fördolda!

Det som slog mig igår att jag vet inte vart mänskligheten är påväg. För att genomföra en massaker på 8 000 människor krävs det inte bara ett stolphuvud utan flera hundra som tänker samma galna tankar. Har vi människor inte blivit smartare än så???? Har vi inte lärt oss någonting under tiden som gått???

Vissa säger säkert att det ligger i människans natur att konkurrera och utrota - men det finns inget mänskligt med att skjuta en 11 årig kille bara för att han i förövarens ögon tillhör för en viss folkgrupp som inte ska få finnas.

Jag vet att krig är mer komplicerad än vad jag kan återge. Men jag ska inte skujta undan mina känslor och glömma vad som hänt. Jag ska aktivt jobba hela mitt liv för att vi alla har samma rätt till liv - ett värdigt liv.

Så jag uppmanar dig att uppmärksamma detta folkmordet i Srebrenica. Gör det genom att skriva en rad på facebook, uppmana andra att skriva en rad eller tänd ett stilla ljus hemma. Detta folkmord skedda medans du och jag gick trygga i Sverige och längtade efter sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar